Jak objąć przewagę konkurencyjną? Sprawdź 10 wskazówek!

Z pewnością niejedna osoba zastanawia się, jak zwiększyć wartość firmy w oczach klientów, kontrahentów, czy też marek konkurencyjnych. Wiadomym jest, że objęcie przewagi rynkowej jest trudniejsze, niż mogłoby się wydawać. Ogromne znaczenie ma branża, w której funkcjonujemy. Nie jest odkryciem fakt, że obecnie największą wartość posiadają przedsiębiorstwa z dziedziny automatyki, IT, czy też nowoczesnych technologii. Oznacza to, że musimy zawęzić zakres naszych działań i skupić się na rzeczywistych konkurentach, czyli tych, którzy oferują podobne produkty oraz usługi.

1. Zdobądź stałych klientów

Lojalni klienci są gwarancja cyklicznych przychodów. Oczywistym jest, że to właśnie oni pomagają nam budować wartość marki, a także zapewniają poczucie bezpieczeństwa. Warto więc szukać nowych sposobów na to, aby rozszerzać grono zadowolonych odbiorców. Im większa jest ich liczba, tym lepiej dla naszej firmy. Musimy również robić wszystko, aby nie chcieli oni skorzystać z oferty konkurencyjnej.

2. Wprowadź innowacyjny produkt/usługę

Prawdą jest, że wiele firm z tej samej branży posiada podobną ofertę. Należy więc wprowadzić produkt, czy też usługę, która wyróżnia naszą markę, a tym samym przyciągnie konsumentów. Nie możemy proponować tego, co wszyscy, gdyż ciężko będzie nam przebić się przez konkurencję.

3. Postaw na intensywny rozwój

Firma, która się nie rozwija nie zapewni nam oczekiwanych przychodów. Jest to częsty błąd popełniany przez przedsiębiorców – po osiągnięciu wymarzonej pozycji tracą chęci oraz motywację do dalszego działania. Nie zapominajmy, że nic nie otrzymujemy na zawsze. Musimy stale ulepszać swoją ofertę oraz rozszerzać zakres działania.

budowa wartości przedsiębiorstwa

4. Przejdź pod skrzydła większej marki

Prężnie rozwijające się marki często poszukują firm, które mogą przejąć pod swoje skrzydła. Jest to sprawdzony sposób na to, aby zwiększyć wartość przedsiębiorstwa, a także dotrzeć do niedostępnego wcześniej grona odbiorców.

5. Wybierz atrakcyjną lokalizację

Prowadząc biznes stacjonarny (np. restaurację) trzeba pamiętać, że lokalizacja obiektu ma ogromne znaczenie. Właśnie dlatego należy maksymalnie wykorzystać potencjał, jaki zapewnia dane miejsce.

6. Stwórz grono różnorodnych klientów

Kilku „dużych” klientów zapewnia nam przychody, jednak należy liczyć się z tym, że w każdym momencie mogą oni przejść do konkurencji. Istnieje więc ryzyko, że z dnia na dzień zostaniemy pozbawieni większości dochodów. Właśnie dlatego dobrze jest posiadać różnorodnych odbiorców. Żaden z nich nie powinien stanowić więcej, niż 10% miesięcznych przychodów.

7. Zadbaj o wiarygodność

Istotne jest to, aby twoja firma prowadziła czyste i zrozumiałe interesy. Musi ona posiadać uregulowaną sytuację prawną oraz finansową. Ponadto osoby zainteresowane współpracą powinny bez trudu sprawdzić status przedsiębiorstwa, gdyż tylko wtedy marka zostanie uznana za wiarygodną.

metody wyceny przedsiębiorstwa8. Inwestuj w załogę

Biznes nie może opierać się na barkach jednej osoby. Niestety zapomina o tym wielu przedsiębiorców. Należy inwestować w personel, tak aby firma funkcjonowała równie dobrze nawet pod nieobecność właściciela.

9. Pozyskuj nowych odbiorców

Marka powinna posiadać wiedzę na temat swoich odbiorców. Właśnie dlatego warto jest przeprowadzać różnorodne badania oraz ankiety. W ten sposób można bez trudu ustalić, w jaki segment opłaca się celować.

10. Mierz stopień zadowolenia klientów

Chcąc spełnić wszystkie oczekiwania klientów należy mierzyć stopień ich satysfakcji. Priorytetem jest to, aby ciągle udoskonalać produkty oraz usługi. To najprostsza metoda na to, aby zatrzymać odbiorców przez długi czas.

Klaus Sonntag

Klaus Sonntag ukończył Uniwersytet w Bremen i Heidelberg w dziedzinie ekonomii. Pracował jako konsultant biznesowy w ramach projektu założonego przez Komisję Europejską w zakresie internacjonalizacji firm z sektora MŚP w Europie. Posiada bogate doświadczenie związane z zarządzaniem i rozwojem przedsiębiorstw, także związane z pełnienim funkcji w Zarządach. Jako konsultant biznesowy prowadzi liczne projekty w zakresu controllingu finansowego w procesach M&A w Polsce i zagranicą. Jest licencjonowanym doradcą Restrukturyzacji Firm przez IFUS-Instytut w Heidelberg oraz certyfikowanym doradcą Value Builder. Klaus specjalizuje się w podnoszeniu wartości firm.

Menu